neděle 1. dubna 2012

Austenová: Pýcha a předsudek


Autor: Jane Austenová
Originální název: Pride and Prejudice
Literární druh: Epika
Literární žánr: Román
Překlad: Eva Kondrysová
Původně vydáno: roku 1813
Počet stran: 313
I. Základní informace
Klasický román z prostředí zámožných středních vrstev na anglickém venkově na konci 18. a počátku 19. století.
Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti.

Zdroj: databazeknih.cz
- Aneb nechce se mi složitě rozepisovat o čem kniha je, to si nechám pro portfolio do školy.

II. Jak se ti kniha po jazykové stránce četla?
Kupodivu docela dobře. Rozhodně jsem tomu rozumněla o dost lépe než při čtení třeba Antigoné. Sice tam byly věty, které jsem si musela přečíst víckrát za sebou, ale jinak jsem s tím problém vážně neměla.

III. Byl obsah (příběhu) zajímavý?
Rozhodně ano! Do toho příběhu jsem se totiž zamilovala! Tedy, rozhodně to byl nádherný příběh, který mi zajímavý přišel a díky tomu se mi kniha četla snáze.

IV. Jaká je dle tvého základní myšlenka celého díla?
Nu, dle mého názoru jde v knize o to, aby se člověk nesoudil jen podle toho, co o něm říkají druzí, nemáme dát hned na první dojem. Máme člověka trochu lépe poznat, než ho začneme soudit. Též má být asi ukázáno, že není důležité, z jakých poměrů člověk je, jakou má rodinu, ale jaký je sám o sobě. Takovou myšlenku to dílo má podle mě.

V. Vzpomeneš si na nějaký jiný příběh (událost) která ti připomněla tuto knihu?
Pokud se nepletu, tak deníky Bridget Jonesové jsou Pýchou a předsudkem nějak inspirované. Avšak nemohu to říct jistě, jelikož jsem film dosud neviděla, protože jsem se k němu prostě nedostala.
Pak vím, že jsou nějaké další knihy, které se tímto příběhem inspirují, ale názvy bohužel neznám.

VI. Existuje filmové zpracování? Jak moc se kniha liší od svého filmového zpracování?
Těch zpracování je více. Já osobně viděla film Pýcha a Předsudek z roku 2005, kde mají hlavní roly Keira Knightley a Matthew MacFadyen. A právě film se mi líbil, proto jsem po knize tedy sáhla. Film je velmi dobré zpracování a já ho vřele doporučuji!
Avšak velmi oblíbený je seriál z roku 1995, kde má hlavní roli Colin Firth a Jennifer Ehle. Já osobně se na tento seriál brzo chystám a jsem na něj dost zvědavá. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.