pátek 3. srpna 2012

Recenze: Eona – Poslední dračí oko

Autor: Alison Goodman
Originální název: Eona - The Last Dragoneye
Přeložil: Jan Kozák
Série: dualogie Eon
Díl: 2.
Počet stran, vazba: 410 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2011
Hodnocení na GoodReads: 4,17/5 (5 604 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (aneb ta obálka od pohledu zaujme)

Něco málo k ději
Druhá kniha navazuje tam, kde končí ta první. Totožnost Eony byla odhalena, většina dračích očí povražděna, Sethon násilím převzal vládu a nikdo neví kde je princ Kygo a jestli vůbec žije.
Eona se přidává k odboji, u kterého nakonec nalézají i prince Kyga. Eona to nemá nijak lehké - přátelé jí nyní nevěří, sama nedokáže ovládnout a používat svou moc a navíc je zmatená ze svých pocitů ke Kygovi. A ještě k tomu všemu to vypadá, že jediný, kdo jí může pomoct je osoba, která se ji snažila zabít.
Eona musí vše vyřešit co nejrychleji, jelikož nadcházející střet se Sethonovou armádou se blíží a budoucnost říše je velice nejistá.

Autorka a styl psaní
Alison Goodman je australská spisovatelka věnující se žánru fantasy. Za své knihy o Eoně získala nějaká ta ocenění a sklidila s nimi úspěch i v zahraničí. Dualogie Eon byla přeložena to několika jazyků - i do toho českého. První díl nese název Eon - Znovuzrození dračího oka.

Kniha je i nadále vyprávěna pouze z pohledu Eony, což sice bylo místy krapet snesitelnější než u předchozího dílu, ale stejně bych uvítala více vypravěčů. Nicméně jinak se mi kniha četla o dost lépe než předchozí díl - tentokrát tu nejsou často dlouhé a nudné popisy, ale místo toho akce od začátku do konce. Druhý díl je rozhodně napsán lépe než ten první a tentokrát nemám nejmenší potřebu si stěžovat na autorčino psaní.

Příběh, průběh děje
Tahle kniha je prostě návázáním na tu předchozí, takže se moc nevracíme k informacím získaných z předchozího dílu a proto je lepší číst oba díly brzo za sebou. Delší odklad by vám mohl čtení ztížit.
Samotný příběh je skvělý! Úžasně promyšlený, rozvinutý a chytrý. Obsahuje spoustu zvratů a napínavých situací. Neustále se v knize něco děje, prostě jste pořád zahrnutý akcí! Ta knížka se rozhodně nedá odložit. Je to velká jízda od začátku do konce. Děj nikde nepokulhává, kniha si udržuje své tempo. Nejsou tu nudné pasáže, které by jen vyplňovaly děj mezi těmi napínavými částmi. Vážně, tady je furt něco. Což je opravdu, ale opravdu skvělé. Za to dávám oba palce nahoru.
Nejlepší na tom je, že se ten děj opravdu těžko odhaduje dopředu. Já pákrát měla nápad, jak by se mohla nějaká situace vyřešit, ale autorka to nakonec udělala úplně jinak. Opravdu až do konce knihy nevíte jak to se všemi dopadne. A těch posledních pár stránek jsem četla se zatajeným dechem, přičemž jsem se modlila, aby to skončilo dobře.

Prostředí
Prostředí zůstává stejné jako v knize první - nacházíme se ve fiktivní zemi, která je podobná Číně a Japonsku. Existují tu draci - energetická stvoření, která jsou spojená s dračíma očima. Skrze draky je možné ovládat živly či nějaký druh magie. Nejzajímavější samozřejmě je, že tihle draci jsou jiní než ti třeba z Odkazu dračích jezdců. :)
Kromě kultury císařství lehce poznáváme i kulturu ostrovanů, která je zase trochu odlišná, i když né tolik. Nicméně autorka se jí moc nevěnuje, spíše jen něco naznačila.

Postavy
Eona.... Ach ta Eona. Myslela jsem si, že po téhle knize budu vědět co si o ní myslet, ale ono né. Mé pocity ohledně ní jsou stále velmi rozporuplné. I když mě častěji svým uvažováním a chováním štvala, pořád byly chvíle kdy jsem ji obdivovala nebo litovala. Nepřišlo mi totiž fér jak se k ní chovají její někteří přátelé.

Třeba Ryko. Toho jsem měla v první knize hodně ráda - sedl mi o dost lépe než Eona. I když ke konci knihy mě docela naštval. Doufala jsem, že své chování zase trochu pozmění, ale ono né. Pořád byl na Eonu nepřátelský, což mi nepřišlo fér. Vydávat se za chlapce - to její nápad nebyl. A pak vlastně musela lhát, aby přežila. Chápu jeho zlost, ale stejně.
Paní Dela byla v té knize moje záchrana. To pro mě byla nejvíce snesitelná postava, o které jsem nejradši četla. Jen kdyby jí bylo v knize víc. To bych pak přežila i tu protivnou Eonu.
Kupodivu jsem si v tomhle díle oblíbila pana Ida. Ten aspoň nepředstíral, že se snaží být hodný a prostě vám byly jasné jeho úmysly. On byl dalším zpestřením, když jsem musela číst o Eoně.
Kdo docela dost konkuroval Eoně v její nesnesitelnosti byl princ Kygo. Toho jsem měla v prvním díle ráda, ale tady se jeho chování tolik střídalo, až mě to hodně štvalo. Co si pak má o něm člověk myslet?!

Samozřejmě v knize vystupovala velká spousta dalších postav, přičemž každá byla trošku jiná. Některá méně výrazná, jiná více důležitá. U některých mě překvapily jejich skutky, u jiných zase ne. Ale všechny ty vedlejší postavy jsem měla radši než Eonu, fakt.

Pocity, dojmy, hodnocení
Po dočtení jsem byla z téhle knížky vážně nadšená. Protože to fakt byla jízda a do konce jsem nevěděla jak to dopadne. I když samotný konec mě trochu mrzel - bylo to takové docela otevřené a mně by se třeba líbila ještě jedna kapitola psaná jakože o pár let později. Ale nevadí. Aspoň čtenář může využít svou bujnou fantazii.
Tentokrát se kniha četla opravdu skvěle - přiběh byl dobrý, pořád se něco dělo a ty zvraty bývaly nečekané. Jediným mínusem téhle knihy byly některé postavy. Avšak to bych autorce snad i mohla odpustit. Hádám, že někomu jinému by ty postavy mohly skvěle vyhovovat.
Takžé, pokud hledáte nějaké fantasy, určitě si tuhle dualogii přečtěte. Byla by to věčná škoda kdyby ne, jelikož ty knížky jsou opravdu fajn a nečtou se špatně. :)

Konečné hodnocení:
10/10

Kam dál:
Zdroj obálky: www.jota.cz
Zdroj obrázků: www.deviantart.com

Písniška v rámci Zpěvavého léta:


Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.