Recenze: Temná horečka

Přeložil: Jan Sládek
Série: Horečka
Počet stran, vazba: 352 stran, paperback
Nakladatelství: Jota, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,18/5 (46 210 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (velmi podobná originální, což se mi dost líbí!)

MacKayla Laneová byla docela normální jižanská dívka s poklidným životem, kterou zajímalo hlavně to, jak jí k sobě ladí oblečení. Jenže pak došlo v jejím životě k zlomu. Sestra Mac, která pobývala kvůli studiu v Dublinu, byla zavražděna. Pátrání nikam moc nevede - policie nedokáže zjistit kdo byl vrahem a co přesně se stalo. Když pak Mac objeví zprávu, kterou ji sestra zanechala před svou smrtí, je rozhodnuta se pustit do pátrání sama. Přes protesty rodičů odlétá do Dublinu. Mac není schopna zjistit pořádně něco nového - aspoň do chvíle, než vstoupí do Barronsova knihkupectví. V té chvíli se jí život obrátí úplně vzhůru nohama.

Karen Marie Moning je populární americká autorka, která má na svém kontě hned několik románů. Její první série - Highlander je paranormální romance odehrávající se ve Skotsku. Nicméně Moning začala být fascinována keltskou mytologií, proto přešla na žánr urban fantasy a svou novou sérii - Fever (Horečka) umístila do Dublinu v Irsku. Dokonce vznikl i grafický román. Moning pak v současné době pracuje i na sérii Dani O´Malley, která se také odehrává ve světě Dananů.
Knihy paní Moning byly přeloženy již do 24 jazyků. Moningová v současné době žije střídavě v horách v Georgii nebo na slunné Floridě.

Tahle knížka je stylem psaní rozhodně velmi osobitá a odlišná od jiných knih, což se mi líbilo! Tuhle knížku vypráví přímo Mac - nemyslím tím, že by se jen popisovalo, co Mac dělá či vidí, navíc tu byly názory a myšlenky, které Mac na danou věc má. Vlastně je vše vyprávěno tak nějak zpětně, až po tom, co Mac danou scénu prožila. Často se objevila nějaká dodatková řeč či předřeč, ve které Mac říkala něco v stylu "myslela jsem si tohle a tohle, ale v té chvíli jsem nevěděla, jak brzo svůj názor změním". No, doufám, že mi rozumíte. Vlastně byl tak nějak naznačován budoucí děj. A to, jak jsem si všimla v recenzích, né každému sedlo. Někomu to dokonce lezlo na nervy. Ale mně to vůbec nevadilo. Spíše mě to tak pěkně navnadilo na další čtení. Kniha se mi celkově četla opravdu skvěle a rychle!

O knize jsem toho moc nevěděla - snad pořádně jen to, že se zabývá keltskou mytologií a je to urban fantasy. I když jsem si možná těsně před čtením přečetla anotaci... No, to je jedno. Po příběhové stránce jsem tedy vůbec nevěděla, co čekat. Naštěstí příběh měl hlavu a patu a mně se velmi líbil. Tohle je z velké části ten úvodní díl, kde se musí čtenáři dost věcí vysvětlit, ale naštěstí se nezůstane jen u toho. To jejich pátrání se mi líbilo a já jsem už moc zvědavá, jak jim to půjde dál.

U knížky jsem se vůbec nenudila. Vlastně jsem k tomu neměla ani příležitost. Buď se dělo něco zajímavého, akčního nebo jsem se mohla bavit rozhovory mezi Mac a Barronsem. Knížka krásně plyne, hluchá místa jsem v ní nenašla. A konec je také velmi zajímavý!

Než jsem začala číst knížku, vůbec jsem nevěděla, že existuje nějaký lid Tuatha Dé Danann či Dananové, jak jim říkají v knize. K tomu se klidně přiznám. Nejsem nijak velký expert keltské mytologie - znám jen pár keltských bohů, o kterých jsem slyšela třeba v jiných knihách či v nějakých filmech. Nicméně jsem teď zapátrala a skutečně jsem nějaké informace o Dananech našla - a shodují se s tím, co je uvedeno v knize! Takže skvělé, to mě potěšilo.
Pokud si dobře vzpomínám, Dananové se tu dělí na Bojovníky Světla a Tmy. Jediný rozdíl je v tom, že Bojovníci Světla vás hned nezabijí, ehm. Nemám nejmenší tušení, jestli si tohle autorka vymyslela sama nebo to má nějaký mytologický podklad, ale celý ten svět Dananů se mi zdál promyšlen dobře. Je vidět, že na tom autorka určitě zapracovala.

Uhm... Ta jména. Autorka pro své postavy vybrala velice zvláštní křestní jména, až mě to překvapilo. Přece jenom, normálně jsem se v urban fantasy zatím setkala s trochu běžnějšími jmény. Jó, MacKayla ještě šla, překousla jsem i Alinu, ale když jsem si přečetla jméno Jericho, myslela jsem, že špatně vidím.

No nic. Jména nejsou zas tak důležitá, spíše jde o samotné charaktery, že? Takže. MacKayla Laneová. Docela jsem se bála, jak mi hrdinka barbínovského typu (protože tak ze začátku působí), sedne. Nakonec mě mile překvapila. Mac nebyla až tak špatná, pokud zrovna nehořekovala nad svými vlasy nebo polámanými nehty. Mac je dost jedinečná v tom, jak dlouho nechtěla světu Dananů uvěřit. Hádám, že každý racionální člověk by na tom byl stejně. Takže to byla zajímavý změna - pokud si já dobře vybavuji knihy, které jsem četla, často hlavní hrdinka či hrdina uvěřili dost rychle, až to bylo divné.

Velice zajímavý byl Jericho Barrons! A už jenom kvůli němu si chci přečíst pokračování - hlavně chci zjistit, co je vlastně zač, jaké tajemství skrývá. Opravdu hodně se mi líbil jeho vztah s Mac - zatím se nejedná o nic romantického, ale dá se tušit, že do budoucnosti by mohlo. Ti dva se neustále tak pošťuchovali, že jsem se nad nima musela pořád usmívat. Tak uvidíme, co se z Barronse vyklube.

Autorka představila jen pár dalších postav, které se v knize zdržely trochu déle. Ale zas ne dostatečně dlouho, aby se mohlo mluvit o jejich propracovanosti. Jediný, kdo mě pak více zaujal, byl V´lane - Dananský princ (pokud mě paměť neklame ).

Tahle knížka se mi líbila velmi. Už se nemůžu dočkat, až si z knihovny půjčím pokračování, i když si možná dříve obě knížky pořídím, protože cítím, že tohle bude brzy má oblíbená série, a tudíž musím mít knihy doma! Líbilo se mi, jak je kniha napsaná, líbilo se mi to prostředí s keltskou mytologií, líbil se mi příběh a i postavy! Knížku jsem si opravdu skvěle užila, nemůžu si stěžovat, že bych se u ní nějak nudila.  Sice nebyla přímo perfektní, ale dost se to tomu blížilo. Knížku vám rozhodně doporučuji - obzvlášť pokud máte rádi urban fantasy a hledáte třeba něco nového.

8/10