Recenze: Speciálové [RV]

Díl: 3.
Počet stran, vazba: 296 stran, paperback
Nakladatelství: Triton, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,77/5 (75 576 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (s každým dílem jsou obálky lepší a lepší :))

Něco málo k ději (obsahuje mírné spoilery na předchozí díl)
Tally se změnila. A tentokrát mnohem více než kdy dřív. Je silnější, rychlejší, má lepší reflexy a hlavně je nebezpečnější. Z Tally se totiž stala speciální. A jejím hlavním úkolem je dopadnout lidi z Nového Kouře, kteří stále získávají větší vliv mezi lidmi z města, kvůli čemuž musí být zničeni jednou provždy. Tally je odhodlaná dodržet všechny příkazy, přestože hluboko uvnitř ji nahlodávají vzpomínky, které by nejradši navždy pohřbila. Jak se Tally rozhodne, až bude ten správný čas? Dokáže se ze svého poblouznění probudit nebo navždy zůstane speciální?

Americký autor Scott Westerfeld se narodil 5. května roku 1963 v texaském Dallasu. Než se sám stal autorem, pracoval v malém nakladatelství, kde vlastně získal představu o tom, jak taková kniha vzniká. Jeho první vydaný román se jmenuje Polymorph, a přestože s ním žádnou velkou díru do světa neudělal, zajistil mu další smlouvy na knihy, díky čemuž se stal spisovatelem na plný úvazek. Dohromady napsal již osmnáct románů, z čehož jeho dvě série pro mládež vyšly i u nás – Oškliví u nakladatelství Triton a trilogie Leviatan u nakladatelství Knižní klub.

Opravdu moc se mi líbí, jak pan Westerfeld píše. Je to jeden z těch autorů, kteří umí skvěle a živě popsat akci, ale nedělá mu problém se zabývat ani nějakými filozofičtějšími otázkami. Zbytečně dlouhých popisů se u něj nedočkáte, což je podle mě jedině dobře.
Velice zajímavý mi přijde i fakt, že autor je schopný napsat sérii o jedné postavě, jejíž charakter se v každé knize docela mění. Někdy je to třeba jen na chvíli, i když ve třetím díle to byla poněkud delší doba. A přestože je Tallyin pohled na svět ve třetím díle opravdu poněkud odlišný, měla jsem pocit, že je hluboko uvnitř pořád stejná. Kniha tou změnou naštěstí vůbec neztratila na čtivosti.

Tentokrát to byla docela jízda. Prakticky od začátku do konce se v knize něco děje. Myslím, že zatím šlo o úplně nejakčnější díl ze série. Začátek – to je parádní rozjezd. Hned v prvních kapitolách dostává čtenář pořádnou honičku. A ty navazující také rozhodně nejsou nudné. Autor si pro čtenáře připravil celkem dost zvratů a některé mi přišly vážně nečekané, za což rozhodně dávám palec nahoru. Konec možná není tak akční či epický, jak by někdo mohl čekat, ale mně osobně se k této knize perfektně hodil. Na jednu stranu je docela uzavřený, na tu druhou nechává čtenáři dost možností o příběhu přemýšlet dále.

Jako tradičně je kniha rozdělena do tří částí. Část první je opravdu hodně akční, každá kapitola je zajímavá. Čtenář se určitě nestíhá nudit.
V druhé části autor trochu zvolnil tempo, ale kniha neztrácí na zajímavosti a pořád se toho děje celkem dost.
Třetí část je hezky vyvážená. První půlka je plná akce, druhá už má mírnější tempo, ale pro knihu je velmi důležitá.

Zase se dozvídáme nějaké nové informace o světě, ve kterém se příběh Tally odehrává. Poprvé se dozvídáme, zhruba v jak vzdálené budoucnosti se kniha odehrává. Mělo by jít o budoucnosti zhruba za tři sta let. A město, ve kterém Tally žije, se nachází někde v Kalifornii – i když to bylo možná zmíněno už v prvním díle, jen já mám děravou hlavu a tahle informace pro mě tak byla nová.
Také získáváme nový pohled na technologie a možnosti operací. Říkala jsem si, jak podobnou operaci, kterou Tally prošla, vůbec mohla přežít, ale ke konci knihy byl ten fakt vysvětlen. Musím říct, že docela chytře. Díky tomu se mi jen potvrdilo, že Scott Westerfeld si svůj svět promyslel opravdu dobře.
A mimochodem – stále všem závidím ta prkna. Obzvlášť to nové, které Tally má!

Tally je tentokrát poněkud jiná. Další operace ji změnila více, než by se mi líbilo. Tentokrát mi byla trochu méně sympatická. Měla jsem z ní rozporuplné pocity – na jednu stranu se mi líbilo, jak umí bojovat a jak je odvážnější, na tu druhou byla někdy moc... Jak to říct... No, asi ufňukaná. Ale pořád byla Tally mnohem zajímavější hrdinka než hrdinky z jiných knih. V druhém díle jsem ji sice měla radši, ale i v tomto se dala snést.

Z dalších postav v knize vystupovala hlavně Shay. Tu jsem měla ještě méně ráda než předtím, avšak do příběhu mi skvěle pasovala. Sice jsem nečekala, že bude ve třetím díle tolik vystupovat, ale myslím, že tak to bylo správné.
Většinu ostatních postav čtenář už zná, nových tentokrát příliš nepřibylo. Většinou se vedlejší postavy objevily jen na pár kapitol, tentokrát šlo v knize vážně hlavně o Tally. I když i ty vedlejší postavy mají svou váhu a některé celkem dost Tally ovlivní, i když v zásadě v knize tolik prostoru nemají.

Myslím, že Speciálové jsou skvělým zakončením příběhu o Tally. Kniha byla plná akce, skvěle se četla a mně se ve všech směrem velmi líbila. Celá tahle sérii si mě vážně získala a já vám ji rozhodně jedině doporučuji, za přečtení určitě stojí. Série Oškliví si mě získala především svým promyšleným světem a skvělým stylem psaní. Všechny tři díly o Tally jsem si pořádně užila a jsem jedině zvědavá na čtvrtý díl – Kompars, který se zaměřil na jinou hrdinku. Opravdu si myslím, že Scott Westerfeld je skvělý spisovatel a už teď se těším na další jeho knihy.
Mimochodem, pokud se vám líbila trilogie Leviatan, rozhodně vám Ošklivé doporučuji. Obě série jsou stejně skvělé, Oškliví možná dokonce i lepší! :)

10/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Triton.