Recenze: Doktor Proktor a prdicí prášek

Přeložil: Jiří Vyorálek
Série: Doktor Proktor
Počet stran, vazba: 196 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,84/5 (540 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (líbí se mi :))

Líza se cítí osamělá – její nejlepší kamarádka se odstěhovala pryč a ona si tak nemá s kým hrát. Ovšem zanedlouho se do jejich uličky přestěhuje nová rodina. Líza se tak seznámí se zvídavým chlapcem Bulíkem, který je úplně maličký a má zrzavé vlasy. Společně se spřátelí s potrhlým Doktorem Proktorem, vynálezcem prdicího prášku – ten se zpočátku jeví jako neužitečný, avšak dokud se nedostane do rukou Bulíkovi. Ten zapojí své mozkové závity a hned tu je nová zábava pro děti! Doktor Proktor navíc vynalezl supersilný prdonautí prášek, ideální pro astronauty, vhodný pro využití NASA. Možnost snadno vydělaných peněz vycítí zlotřilý pan Trán, jehož činy přivedou naše hrdiny do velkého nebezpečí.

Jo Nesbø se narodil roku 1960 v Oslu a vyrůstal ve městě Molde. Je to vystudovaný ekonom a finanční analytik. V současné době se živí jako spisovatel a hudebník. Nejznámější jsou jeho detektivní romány, ve kterých v hlavní roli působí Harry Hole – tyto knihy u nás vydává nakladatelství Kniha Zlín. V roce 2007 mu pak vyšla jeho první kniha psaná pro děti.

Trochu jsem se bála toho, jak se mi bude kniha číst, když se její autor jinak věnuje kriminálkám, ale nakonec jsem byla mile překvapená. Ta knížka je skvěle přizpůsobena dětským čtenářům – je tu spousta humoru a té dětské naivnosti. Nejsou tu zbytečně dlouhé popisy, které by děti nudily a nic není podáváno příliš složitě. Kniha je čtivá a tak nějak mile švihnutá. Já jsem se u ní bavila a řekla bych, že děti budou též.

Když jsem se do této knihy pouštěla, moc jsem toho o ní nevěděla a o příběhu už vůbec ne, přestože název lecco napovídá. Jen jsem si nějak nedovedla představit, že by v celé knize opravdu mělo jít hlavně o ten prdicí prášek. No, nakonec o ten prdicí prášek šlo. Možná i kvůli tomu mi přišel celý příběh takový ulítlý a místy lehce šílený. Avšak jen v tom dobrém slova smyslu. Důležitý je tu i smysl přátelství a takové té dětské představivosti. Příběh je po všech stránkách milý, originální a hlavně humorný.

U příběhu se nudit nebudete. Všechno pěkně odsýpá, nejsou tu žádné zbytečné odbočky v ději. Je tu i několik překvapivých zvratů, které jsem třeba ani nečekala. A konečné rozuzlení toho všeho je taktéž velice zdařilé.

Tak kniha se odehrává v našem reálném světě, hezky na severu Evropy – konkrétně ve městě Oslo. Ulice, ve které žijí hlavní hrdinové, se jmenuje Dělová a právě v ní se většina děje odehrává, pokud pominu školu, kam chodí Líza s Bulíkem. Prostředí pro tuto knihu není příliš důležité, vše je popisováno tak akorát, aby se čtenář vytvořil jistou představu, však nic víc tu není nutné.

Je to dětská knížka, tudíž je naprosto zbytečné čekat nějak komplikované postavy. To by k příběhu ani nesedělo. Mně osobně ke štěstí stačí vědět, že Bulík je sice mrňous, ale hrozně zvědavý kluk, který je pro každou zábavu. Líza je chytrá holka, nechybí jí ani odvaha, jen ji v sobě musí najít. A doktor Proktor je postarší pán, jenž má velké sklony k podivínství. Dohromady tvoří velice zajímavou kombinaci, která mě osobně dosti bavila a myslím, že bude bavit i děti, kterým je tato kniha určena. Postavy jsou prostě milé, občas lehce trhlé a jednoduše skvěle sedí k příběhu. A Bulík, ten mívá skvělé poznámky!

Už dlouho chci od pana Nesbøho zkusit nějakou jeho kriminálku, no nakonec jsem se dříve dostala k jeho první knížce pro děti. A mně osobně se velice líbila. Byla vtipná, místy dosti šílená, měla milý příběh a sympatické postavy. Navíc tu nechybí ani skvělé ilustrace! Knížka bude bavit malé i velké – alespoň to si myslím já. Pokud se chcete u něčeho odreagovat a snad i zasmát, určitě vám Doktora Proktora doporučuji všemi deseti. A rovnou ho podstrčte i mladšímu sourozenci, jestliže ho máte! Třeba to bude pro něj to pravé! :)

8,5/10

Zdroj obrázků: zde, zde, zde a zde