Recenze: Ve stínu černých ptáků [RV]

Originální název: In the Shadow of Blackbirds
Přeložila: Libuše Čižmárová
Počet stran, vazba: 352 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,93/5 (2 708 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (je velice povedená :))

Píše se rok 1918, rok plný smrti. Ve světě zuří první světová válka a spoustu životů stojí i smrtící španělská chřipka. Nikdo není v bezpečí. V tomto roce žije i mladá dívka Mary Shelley Blacková, která je nucena se přestěhovat do San Diega ke své tetě. V San Diegu působí fotograf Julius Emberse, který tvrdí, že dokáže fotit duchy a spousta lidí tomu i věří. Shodou náhod je to bratr Maryina milého Stephena. Julius přemluví Mary, aby se nechala také vyfotit. Na fotce se objevuje Stephen a i když si Mary myslí, že je to nesmysl, krátce na to se dozvídá, že Stephen zemřel ve Francii na frontě. Ze svého zármutku se Mary nechá v bouři zasáhnout bleskem a nakrátko zemře. Když se pak probere zpět ve svém těle, nic není jako dřív – dokáže cítit chuť emocí a v noci ji začne navštěvovat Stephenův duch, prosící o pomoc. Jediná Mary mu ji totiž může poskytnout.

Cat Winters se narodila a vyrůstala v jižní Kalifornii, poblíž Disneylandu. Na Kalifornské univerzitě vystudovala drama a angličtinu a nakonec začala pracovat v nakladatelství. V roce 2013 vyšla její první kniha – Ve stínu černých ptáků, za kterou byla nominována na několik cen. Letos na podzim by měla vyjít její druhá kniha – The Cure for Dreaming a na rok 2015 je v plánu kniha The Uninvited, v roce 2015 by měla vyjít i antologie Slasher Girls & Monster Boys, kam Cat také přispěje. V současné době bydlí v Portlandu, ve státě Oregon, společně se svým manželem a dvěma dětmi.

Kdybych nevěděla, že je tohle autorčina první kniha, vůbec by mě to nenapadlo. Celou dobu to bylo velice čtivé. Autorka má popisy zmáknuté na jedničku – opravdu zručně dokáže navodit tu správnou, tajemnou atmosféru. Dokázala ve mně vyvolat napětí a nervozitu ohledně toho, co bude dál a to se mi vždy u knih nestává. Mary Shelley je opravdu příjemná vypravěčka. Stylem psaní mi kniha sedla a já se jen těším, až se dostanu k autorčině další knize.

Přiznám se, že jsem dlouho tápala ohledně toho, o čem přesně ta kniha bude. Ono se totiž v první polovině knihy nestane nic, co by vám naznačilo, jakým směrem se to bude ubírat. Až v druhé části se začalo vše pořádně vyjasňovat. A já jsem začala být opravdu napjatá a zvědavá, moc mě zajímalo, jak to celé autorka vymyslela. Musím prohlásit, že se jí povedlo mě překvapit. Některé zvraty jsou velice nečekané. Z příběhu se posléze vyklubala příjemná duchařina.

Kniha je od začátku čtivá, proto jí snad někteří čtenáři odpustí, že není plná akce. Naopak je vše zamotané a nejasné. Avšak Mary začne zavčas postupovat ve svém pátrání a to je pak děj zajímavější a zajímavější. Konec je napínavý a rozuzlení je logické, což je fajn.

Celou dobu z knihy dýchá ta ponurá atmosféra doby, ve které se příběh odehrává. Autorka opravdu věrohodně popisuje chování lidí a také jejich mentalitu v roce 1918. O první světové válce se učí ve škole každý, ale ne vždy se ve škole mluví o španělské chřipce, která v té době řádila a měla na svědomí tolik životů. Díky autorce jsem si uvědomila, jak moc ráda jsem, že jsem v té době nežila.

Postavy jsou zpracované dobře, každá má jiný charakter a svou vlastní historii. Mary Shelley je mladá dívka, která je nucena se přestěhovat na nepříliš známé místo ke své jen o deset let starší tetě. Je to děvče zvědavé, spíše technicky zaměřené, ale žije v kruté době, kvůli čemuž dospívá mnohem rychleji, než by děvče v jejím věku mělo. Chová se jako starší, ale v té době to bylo určitě nutností. Mary je postava, kterou jsem měla ráda už od prvních stránek.
Více v knize vystupuje i teta Eva, ke které se Mary nastěhuje. Eva se nejvíc bojí toho, že jedna z nich chytí chřipku a zemře. Proto obě pořád jí cibuli. Vážně, snít tolik cibule jako ony dvě, to bych nezvládla.
Pak tu jsou bratři Embersovi, každý je úplně jiný. Stephen byl hodný a plný života, než odešel do války. Julius není příliš sympatický, já osobně jsem si ho vůbec neoblíbila. Stephena mi bylo líto, ale co se dá dělat.

Tahle knížka by se těžko řadila ke konkrétnímu žánru – je to historický román, který má prvky nadpřirozena, prvky hororu a vlastně i prvky detektivky. Autorka zvládla tohle všechno šikovně spojit dohromady. Vznikla tak moc příjemná, poctivá duchařina, která má šanci nadchnout spoustu čtenářů. Styl psaní je totiž moc dobrý, příběh je povedený, celá ta atmosféra je skvělá a postavy jsou také dobře napsané. Já osobně jsem s knihou velice spokojená, moc se mi líbila a vám ostatním ji můžu jedině doporučit. Pokud chcete zkusit třeba něco nového, je to to pravé pro vás.
Nesmím zapomenout pochválit i grafické zpracování knihy, které je moc pěkné. V knize se vyskytuje i několik fotek, které tématicky souvisí s dějem. Je vidět, že si nakladatelství dalo na knize opravdu záležet.

9/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Jota.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.