Recenze: Jako led [RV]

Přeložila: Renata Heitelová
Série: Jako led
Počet stran, vazba: 248 stran, hardback
Nakladatelství: Baronet, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,85/5 (18 899 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (je celkem pěkná :))

Sydney Bellová je už nějakou dobu zamilovaná do Kylera Quinna. Problém je ten, že Kyler je hrozný děvkař a k tomu všemu její nejlepší kamarád. O toto přátelství Sydney nechce přijít, proto své pocity dusí v sobě. Jako každý rok Sydney společně s Kylerem a přáteli plánují navštívit lyžařské středisko, než se na Vánoce všichni rozutečou domů. Jenže je zastihne sněhová bouře, proto se Sydney ocitá s Kylerem v horské chatě sama. Už od začátku je jí jasné, že tenhle pobyt pro ně bude zlomový. Obzvlášť když to vypadá, že jim někdo usiluje o život.

J. Lynn je pseudonym americké autorky Jennifer L. Armentrout, která se pod tímto pseudonymem vrhla na psaní knih z žánru New Adult, zatímco pod svým vlastním jménem píše knihy spíše ze žánru Young Adult. Má za sebou desítky knih, některé její série, kupříkladu série Lux, jsou velice populární. Autorka žije v Martinsburgu, v Západní Virginii, společně se svým manželem a Jack Russellem jménem Loki.

Celá kniha je vyprávěna z pohledu Sydney a z pohledu Kylera. To pro mě bylo milé překvapení a vlastně jsem to i dosti uvítala. Musím říct, že střídání pohledů má autorka zvládnuté dobře, opravdu bylo poznat kdy příběh vypráví Sydney a kdy Kylere. Většinu doby mi bylo příjemnější vyprávění z pohledu Kylera. Kniha jinak nemá nijak zvláštní styl psaní. Spíše převažují dialogy nad popisem, díky čemuž kniha rychleji odsýpá.

Příběh není zvláště originální a vlastně je i dosti jednoduchý. Příběh je opravdu oddechový, takže pokud hledáte něco, u čeho nebudete muset příliš přemýšlet, je pro vás tato kniha to pravé. Vlastně už od začátku je téměř jasné, jak příběh dopadne – je to tedy docela předvídatelné. I když je pravda, že jsem opravdu nečekala, že je někdo bude chtít nějak poškodit, to mě překvapilo a chvíli jsem byla napjatá, kdo za tím stojí. Sice jsem na to nakonec přišla, ještě než to bylo řečeno, ale asi by se to dalo označit za zajímavý prvek zpestření.

Některé situace byly trochu absurdní. První polovina knihy se mi líbila více než ta druhá – ta mě začala trochu nudit. Konec je samozřejmě dobrý, jak se dalo čekat. A naštěstí i uzavřený.

To pro knihu není nijak zvlášť důležité. Autorka ho moc nepopisuje – jak jsem psala výše, v knize převládají spíše dialogy nad popisem. Prostředí pro tuto knihu nemá velký význam.

Postavy nejsou příliš složité, nejsou příliš propracované, spíše jsou takové ploché a stereotypní. Hodná holka a špatný kluk. Dobře známá kombinace. Navíc to jsou přátelé, kteří se do sebe postupem času zamilovali. Opravdu nic nového pod sluncem. I když musím pochválit, že aspoň ani jeden z nich nemají tragickou minulost, to by byli opravdu neoriginální.
Sydney mi příliš nesedla, to Kyler mi byl sympatičtější. Sydney je údajně studentka psychologie, ale příliš se podle toho nechová a kdyby to nebylo v knize řečeno, vůbec by mě to nenapadlo. Je to trochu ukňouraná hrdinka a ty já nemám ráda. Kyler má být dokonalý kluk, jehož největší chybou je to, že holky střídá jako ponožky. Ke konci mé sympatie k němu trochu klesly, ovšem zbytek knihy jsem s ním neměla žádný zásadní problém.

Kniha Jako led je nekomplikované čtení, s jednoduchým příběhem, stereotypními postavami a ucházejícím stylem psaní. Musím ale upozornit, že intimní scény autorka popisuje dosti detailně, proto je četba vhodná pro starší čtenáře. A pokud vám podobné věci vadí, nedoporučuji knihu číst. Jinak si myslím, že se kniha bude líbit hlavně fanouškům čím dál populárnějšího žánru New Adult. Při čtení mi to místy docela připomínalo knihu Krásná katastrofa, tudíž pokud se vám líbila tato kniha, možná se vám bude líbit i Jako led.

5/10

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.

Knihu Jako led si můžete objednat na stránkách knihkupectví.