Recenze: Seznam mých přání [RV]

Originální název: La Liste de mes envies
Přeložila: Eva Sládková
Počet stran, vazba: 152 stran, hardback
Nakladatelství: Host, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,61/5 (1 880 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5

Jocelyne Guerbettová vede celkem obyčejný život, který se nijak nevymyká životu ostatních. Je majitelkou galanterie, i když vždycky snila o tom, že jednou bude módní návrhářkou. Je matkou dvou dětí, třetí dítě zemřelo po porodu, což pro ni a jejího manžela Jocelyna bylo těžké období. Ale i tak to nějak přestáli. Teď Jocelyne píše blog o krajkách, háčkování a různých druzích knoflíků, který se stává čím dál populárnější. Pak přijde životní zvrat – Jocelyne si vsadí a vyhraje závratnou sumu. Nastává pro ni složité období, kdy přemýšlí, jak s penězi naložit a jestli je vlastně ke štěstí potřebuje.

Grégoire Delacourt se narodil v roce 1960 ve městě Valenciennes, ve Francii. Je majitelem velice úspěšné reklamní firmy. V roce 2011 vyšla jeho první kniha, autobiografický román jménem L'écrivain de la famille, za kterou získal několik ocenění. O rok později vydal knihu Seznam mých přání, ta vyšla už v dvaceti sedmi zemích a podle knihy vznikl i film. V roce 2013 pak autor vydal román Na první pohled, za ten ho žalovala herečka Scarlett Johansson, jejíž osobu v románu použil.

Musím říct, že mě upřímně překvapilo, jak pěkně dokáže autor vyprávět román z pohledu ženy. Vůbec to nepůsobí divně nebo nepřirozeně, právě naopak. Velice mě bavilo knihu číst, čte se totiž opravdu rychle. Autor popisy nijak nekomplikuje a zbytečně nerozvádí, čtenář se dozvídá to, co vědět potřebuje. Krátce je kniha vyprávěna i z pohledu Jocelyna, mně osobně tedy jeho vyprávění příliš nesedlo, ještě že je tak krátké.

Knížka si tak hezky, pomalu plyne, nikam se nespěchá, dává možnost čtenáři se nad příběhem a jeho poselstvím zamyslet. Protože pan Delacourt se snaží čtenáře donutit přemýšlet nad tím, jak by se zachoval v kůži Jocelyne. Jak byste s penězi naložili vy? Koupili byste si luxusní dům, strávili úžasnou dovolenou na vysněném místě či byste věnovali peníze na charitu? Pořídili byste si to, co jste vždycky chtěli a mít nemohli, nebo byste s penězi nic nedělali ze strachu, že vás to změní? Že to změní lidi ve vašem okolí? Peníze se lidmi dělají divy. Ti, co vás vždycky nesnášeli, vás najednou zbožňují, ti, kterým jste věřili, vás zradí. Přesně tímhle vším se autor v knize zabývá. Podává to naprosto nenásilnou formou právě skrze Jocelyne a její myšlenky.

V knize je jeden zvrat, který jsem naprosto neočekávala. Autor mě jím šokoval, za což mu tleskám. Čekala jsem šťastný konec, ovšem úplně šťastný konec jsem nedostala. To mi bylo trochu líto, ale takový je život. O to reálněji pak kniha působí.

Celá kniha se odehrává v krásné Francii, to zaručeně poznáte z názvů měst a ulic. Ale ta Francie je z knihy celkově cítit. Prostředí jinak pro příběh není příliš důležité, v tomto případě opravdu jde hlavně o postavu Jocelyne.

Jocelyne je hlavní postavou knihy a čtenář ji tedy logicky pozná nejlépe. Je to docela obyčejná ženská – trochu oplácanější, středního věku, matka dvou dětí, majitelka galanterie. Je to velice hodná a milá osoba, možná trochu moc důvěřivá, to se jí bohužel vymstí. Speciální je v tom, že píše blog o svém koníčku, který se stává oblíbenější a oblíbenější. V průběhu knihy také prochází jistým vývojem, čtenář také poznává její vzpomínky na události z minulosti, které ji zformovaly do takové osoby, jaká je dnes. Ke konci knihy je Jocelyne pozměněná, těžko říci, jestli směrem k lepšímu či ne.

Jocelyne a její rozvoj ovlivňují různí lidé v jejím životě – její děti, manžel, otec, matka, také její přátelé, ale i cizí lidé, kteří si k ní najdou cestu skrze její blog. Postav je v knize několik, každá je jiná, má svůj vlastní charakter a jinou důležitost pro příběh. Většinou o nich víte to, co vám poví Jocelyne a nic víc.

Je to krátká knížka, kterou jsem přečetla na jedno posezení, čemuž přispěl i fakt, že je čtivá. Příběh se sice může jevit obyčejně, ale pozorný čtenář v něm najde něco více. Možná se i poučí. Možná se zamyslí nad tím, jak by se on zachoval v podobné situaci. Mě kniha donutila přemýšlet a dumat. Do hlavní postavy jsem se vžila a soucítila s ní. I když je kniha napsaná mužem a vyprávěna přitom z pohledu ženy, vůbec to není zvláštní. Autor vyprávění z ženského pohledu zvládl dobře. Čekala jsem možná knihu romantičtějšího rázu, ale i tak se mi kniha líbila, přestože zrovna šťastný konec nemá.
Knihu doporučuji tomu, koho baví knihy ze života a rád se nad něčím zamyslí. Třeba vám právě tato kniha ukáže něco nového.

8/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji nakladatelství Host.