úterý 12. srpna 2014

Recenze: Esej o tragédii [RV]

Autor: Elizabeth LaBan
Originální název: The Tragedy Paper
Přeložil: Štěpán Hnyk
Počet stran, vazba: 320 stran, hardback
Nakladatelství: Host, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,76/5 (4 124 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (moc povedená)

Něco málo k ději
Duncan nastupuje do posledního ročníku Irvingovy školy plný obav – zaprvé se bojí, jaký pokoj dostane a zadruhé si už láme hlavu s esejí o tragédii, kterou budou muset do konce roku na hodinu literatury napsat. Samozřejmě má tu smůlu, že dostane pokoj, který si nikdo nepřeje – ten úplně vzadu, docela malý a po tom albínovi, který do školy chodil loni. Na škole je tradicí, že předchozí majitel pokoje zanechá tomu následujícímu nějaký poklad – dárek. Albín Tim zanechal Duncanovi cédéčka. Duncan má zprvu v plánu je vyhodit, jenže pak si jedno poslechne. A poslouchá dál. Dozvídá se tak příběh o Timovi a Vanesse a postupně zjišťuje, co všechno vedlo k té tragédii z minulého roku.

Autorka a styl psaní
Elizabeth LaBan je americká autorka, která v současné době žije společně s rodinou ve Filadelfii. Dříve pracovala pro zpravodajskou televizi NBC, učila na univerzitě a psala pro několik časopisů a novin. Esej o tragédii je její první román pro mládež.

Knihu vypráví dvě osoby – Duncan a Tim. Každé vyprávění je odlišné – z pohledu Duncana je kniha napsána v er-formě, při vyprávění Tima je to ich-forma. Rozlišuje se tak to, že Tim ten příběh nahrál na CD. V jeho vyprávění se proto často objevují jeho myšlenky, názory, domněnky. Timovo vyprávění je možná kousek jednodušší než to Duncanovo, i když to Timovo je takové osobnější. V knize převažuje spíše popis nad přímou řečí. Kniha se mi celkově četla velmi dobře a rychle, napsaná je moc hezky.

Příběh, průběh děje
Už od začátku víte, že se něco stalo. Něco špatného. A celou knihu se propracováváte k tomu, co to bylo. Postupně se dozvídáte okolnosti a co všechno k tomu vedlo. Důležitou roli zde hraje příběh o vztahu mezi Timem a Vanessou. Duncan má také prostor na svůj příběh, i když se vše i tak točí spíše kolem Timova vyprávění, protože to Duncana velice ovlivňuje. Autorka předkládá čtenáři příběh plný pochybností, nerozhodnosti, nových zkušeností a vztahů.

Kniha není akční ani plná zvratů, spíše se zaměřuje na pocity a city postav, proto je taková klidnější. Sice jsem nakonec uhodla, co že se to stalo, nicméně je pravda, že k tomu došlo jen pár stránek předtím, než to autorka sama odhalila. Jen s koncem jsem nebyla úplně spokojená, možná bych uvítala, kdyby toho autorka napsala kousek víc, aby dala čtenáři kousek naděje.

Prostředí
Prostředí není příliš důležité, v knize jde o postavy. Nicméně musím pochválit celkovou atmosféru knihy, ta je taková pochmurná a posmutnělá od začátku do konce. Prostě cítíte, že nějaká ta tragédii opravdu přijde a jen čekáte kdy.

Postavy
Postavy této knížky jsou rozhodně velice zdařile napsané. Cítíte z nich, že mají nějakou hloubku. Žádná z postav není dokonalá. Opravdu moc se mi líbilo, nakolik lidské a reálné postavy byly. Dokázala jsem se do jejich příběhu vžít, bylo mi smutno společně s nimi. Možná, že se každý aspoň trochu v některé z postav najde.

Hlavní postavou má být patrně Tim, albínský chlapec. Ohledně Tima mám rozporuplné pocity. Většinu času jsem s ním soucítila a bylo mi ho líto, avšak mi úplně nesedlo, co s ním autorka na konci udělala. Přišlo mi, že se nakonec ukázal být takový sobecký. To mě zamrzelo.
Nicméně Duncana jsem měla ráda většinu knihy, ten mě naštěstí ani na konci nezklamal. Docela mě i mrzí, že nedostal kousek více prostoru.

Samozřejmě zde vystupuje ještě i Vanessa a pak i Daisy, kterou měl rád Duncan. Ani jedna z těchto dívčích postav nemá tolik prostoru, abych si na ni zvládla udělat úplný názor. I když je fakt, že chování Vanessy mi prostě nepřišlo fér ani vůči Timovi, ani vůči jejímu přítelovi Patrickovi.

Pocity, dojmy, hodnocení
Esej o tragédii je velice hezká knížka, která se opravdu rychle a dobře čte. Má reálně napsané postavy, citlivý příběh, příjemný styl psaní a dokázala si po celou dobu udržet takovou pochmurnou atmosféru. Když jsem knihu dočetla, byla jsem z ní i docela nadšená. Avšak nechala jsem si to trochu uležet v hlavě, a i když je to vskutku povedená knížka, pocitově mě nezasáhla tolik, jak bych od podobného příběhu čekala. Možná to bude tím, že nejsem úplně spokojená s koncem. Nevím. Ale u podobně laděných knih čekám, že budu nucena nad příběhem přemýšlet a to se v tomto případě bohužel nestalo.
Knihu vám ovšem vřele doporučuji, jestliže máte rádi příběhy ze života a nevadí vám smutnější konce. Knížka je to opravdu pěkná a čtivá a já si myslím, že za přečtení stojí.

Konečné hodnocení:
8/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku děkuji nakladatelství Host.

Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.
Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

10 komentářů:

  1. To neznie zle, takéto príbehy "vieme, že sa stalo niečo zlé, ale nevieme čo" zvyknú byť zaujímavé.:) Ktovie, možno si raz knihu prečítam, ale priorita to momentálne nie je. Inak pekná recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta knížka byla moc fajn, podle mě nic nezkazíš, když si ji přečteš, ať už v češtině nebo třeba v originále. :) A co jsem tak koukala na hodnocení ostatních, většinou se jim to líbilo též. :) Děkuji! :)

      Vymazat
  2. taky uz ji mam ve ctecce jako recenzni vytisk, uz se jen do ni pustit

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, už jsem o týhle knížce slyšela, ale myslím, že ji vynechám. Nemůžu si pomoct, smutný konce nemám moc v lásce ani ve filmech, musí to bejt jó něco, abych se dobrovolně vrhla na něco, o čem předem vím, že to skončí špatně... =D Pochmurná atmosféra celou knížku, ne, to nebude to pravý pro mě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, mě právě ten konec moc neuspokojil, protože tam autorka nenaznačila, jestli toho Tima a Vanessu nakonec potkalo něco dobrého, nedala čtenáři žádnou naději. Takže já taky nejsem velký fanoušek smutných konců. :) Tak když víš, že se na takové knihy necítíš, je jasné, že je nebudeš číst. :)

      Vymazat
  4. Souhlasím s Tebou po dočtení není člověk nadšený, jen to prostě tak lehce dozní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, přesně! :) Ale i tak je to opravdu moc pěkná kniha. :)

      Vymazat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.