Recenze: Škola dobra a zla

Přeložila: Magdaléna Stárková
Série: Škola dobra a zla
Počet stran, vazba: 416 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,93/5 (9 366 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (I love it!)

Každé čtyři roky se ve městečku jménem Galvadon ztratí dvě děti – jedno krásné a dobré, druhé ošklivé a zlé. Galvadonští se dlouho snažili přijít na to, kam se ztrácí jejich děti, až zjistili, že se objevují v pohádkách, které knihkupci doručuje tajemná Škola dobra a zla. Pak se začalo říkat tomu, kdo děti unáší, Školník. Krásná Sofie vždycky toužila po tom, že ji unesou a ona se stane princeznou. Nakonec k tomu opravdu dojde a společně se Sofií vezme Školník i její kamarádku Agátu, která krásou neoplývá a podle Sofie je jasně zlá. Jenže pak se stane něco nemyslitelného – Školník se splete a Sofii dá do Školy zla a Agátu do Školy dobra! Co jen budou dělat?

Soman Chainani je americký autor, který debutoval právě knihou Škola dobra a zla a která je či bude přeložena do sedmnácti různých světových jazyků. Soman Chainani absolvoval Harvard s titulem z angličtiny a americké literatury, poté na Columbia University absolvoval v MFA Film Program. Za svou práci, týkající se jak filmu, tak psaní, získal či byl nominován na několik ocenění. Autor v současné době připravuje scénář k filmu podle knihy Škola dobra a zla, který by měl být hraný a za nímž stojí Universal Studios, producenty jsou Joe Roth (Sněhurka a lovec, Alenka v říši divů, Mocný vládce Oz) a Jane Startz (Zakletá Ella).

Kniha je vyprávěna v er-formě takzvaným vševědoucím vypravěčem, takže víte i věci, o kterých postavy třeba netuší. Víte, co si postavy myslí, co cítí. Většinou je vyprávění zaměřeno na Agátu a Sofii, poměrně pravidelně se jejich příběh střídá, ale najde se i pár částí, kdy získáte pohled na nějakou situaci například od prince Tedrose nebo od jedné Sofiiny spolubydlící. Pro mě osobně byla kniha velice čtivá, když jsem měla dostatek času, hltala jsem jednu stránku za druhou.

Měla jsem jistou představu, co mohu od knihy očekávat, ale i tak jsem byla nakonec překvapena. Nutno podotknout, že velmi příjemně. Samotný příběh je totiž mnohem promyšlenější a rozmanitější, než se na první pohled zdá. Také má mnohem větší hloubku – autor se snaží ukázat kupříkladu to, že vzhled člověka opravdu není všechno, že záleží i na jeho osobnosti a činech. Dává čtenáři jisté ponaučení, ovšem nezapomíná ho i skvěle pobavit.

Děj krásně odsýpá, po celou knihu se neustále něco děje – ať už jde o napínavé scény nebo o ty humorné. Při čtení posledních kapitol jsem téměř nedýchala a jen jsem překvapením kulila oči, protože konec je celkem nečekaný a nepředvídatelný. Konec byl tedy jedním slovem skvělý. Palec nahoru i za fakt, že je docela uzavřený, i když to nic nemění na tom, jak moc se těším na druhý díl.

Miluji pohádky, pokud to ještě nevíte. Takže tato knížka je pro mě splněný sen – autor do knihy celý ten pohádkový svět zapracoval neuvěřitelně originálním způsobem. Knížka sice není žádným přímým převyprávěním nějaké jiné známé pohádky, i přesto se ale o některých pohádkách dočkáte menší zmínky, která vás jistě pobaví. Samotný nápad na školu pro pohádkové záporáky a klaďase je opravdu skvělý a všechny věci o škole má autor také výborně promyšlené – ať už se jedná o jednotlivé vyučovací předměty nebo zkoušky, které musí studenti splnit.
Nechci vám kazit překvapení, proto zkrátka řeknu jen to, že prostředí knihy je naprosto úžasné, jedno z nejlepších v knihách pro děti, a už jen kvůli němu stojí za to dát knize šanci.

Postavy jsou velmi dobře napsané, jsou takové své. Čtenář nejlépe poznává Sofii a Agátu, vzhledem k tomu, že okolo nich se celá kniha točí.
Sofie je krásná, na svůj vzhled myslí neustále a špatně upravené vlasy jsou pro ni hotová katastrofa. Jenže je také docela namyšlená a sobecká. Vlastně bych se nedivila, kdyby vás celou knihu štvala – mně osobně často lezla na nervy. Ovšem na tom je vidět, jak skvěle napsaná je – ona taková prostě má být. Patří to k ní. Takže pokud vám to bude na začátku vadit, doporučuji zatnout zuby a číst dál.
Agáta je ošklivá, svůj vzhled neřeší a nejradši má černou barvu. Také ji všichni považují za divnou – nevadí jí nechutné věci, nemá nic proti smrti a netouží najít svého prince. S Agátou jsem neměla nejmenší problém si ji naprosto zamilovat, protože umí být hezky vtipná a ironická. Agáta je jednička!

V knize vystupuje velká spousta postav, některé jsou tam více, některé méně, některé si oblíbíte a některé zase ne. Však uvidíte sami. Nicméně pro všechny postavy platí, že jsou pěkně napsané.

Já jsem z knihy nadšená – naprosto splnila má očekávání a vlastně je i předčila. Bylo to originální, mile zábavné a napínavé čtení. Až budu na konci roku sepisovat seznam nejlepších přečtených knih, Škola dobra a zla se tam určitě zařadí, což svědčí o tom, jak moc se mi líbila. Opravdu hodně se těším na druhý díl a doufám, že se ho dočkáme co nejdříve!
Nesmím zapomenout zmínit i úžasné ilustrace od Iacopa Bruna, které zdobí začátek každé kapitoly a které jsou překrásné!
Jestliže jste fanoušci pohádek a jejich různých verzí, rozhodně doporučuji si knihu Škola dobra a zla přečíst, protože pro vás to bude to pravé. I když je kniha určena spíše mladším čtenářům, tak podle mě v tomto případě příliš nezáleží na věku – můžou ji číst malí i velcí. Já osobně vám zkrátka doporučuji po této knize sáhnout, rozhodně nebudete litovat!

10/10