pondělí 1. září 2014

Knižní maraton - Pár slov k hodnocení knih


Mám tu první článek v rámci článkových výzev ke Knižnímu maratonu, který na blogu právě probíhá. V tomto článku se zaměřím na mé hodnocení knih. Podobný článek jsem měla v plánu už delší dobu, ale když jsem připravovala článkové výzvy pro maraton, řekla jsem si, proč tam toto téma nezahrnout? Moc ráda totiž zjistím, jak třeba hodnotíte knihy vy. Pokud se k tomu budete chtít vyjádřit, s radostí si přečtu vaše články/názory.

K zamyšlení nad mým hodnocením mě přivedla debata, která v blogosféře probíhala a týkala se mimo jiné i negativních recenzí. Já osobně tak často negativní recenze nepíšu, většinou se na blogu objevují recenze na knihy, ze kterých jsem nadšená či které považuji za docela průměrné. Nemám totiž potřebu číst knihu, o které vím, že se mi nebude líbit, jen proto, abych na ni tu negativní recenzi mohla napsat.

Většinou se při hodnocení knih snažím dívat na stejná kritéria, z recenzí jste patrně mohli vypozorovat, co mě na knize zajímá. Jestliže mé recenze nečtete, jde o tyto prvky:

1. Styl psaní - Je kniha napsaná nějakým originálním způsobem? Je čtivá, dokážu se do příběhu snadno vžít? Bod pro ni! Je styl psaní tuctový, ničím výrazný, potrpí si autor na zdlouhavé popisy a nedokáže mě přestat nudit ani po padesáti stránkách? V tom případě přestávám číst nebo se musím hodně přemáhat a to pak musí zbytek knihy stát opravdu za to.
2. Příběh - Je ta kniha plná klišé? Jede podle stejné šablony jako spousta jiných knih? Nic se tam za sto padesát stránek nestane a postavy jen tlachají? A autor se to snaží zachránit přehnaně akčním koncem? Nebo je příběh do detailů propracovaný, střídá se v něm napětí s humorem, autor mě dokáže šokovat a donutit ho za nějaké zvraty nesnášet? Co myslíte, která verze příběhu se mi bude líbit víc, hm?
3. Prostředí - Často čtu fantasy knihy nebo knihy s jinými nadpřirozenými prvky a v tom případě vždycky koukám na prostředí, na svět, do kterého si autor knihu zasadil. Je vidět, že autor na tom pracoval nějakou dobu, že má celý svět logicky postavený? Má tu nové zajímavé druhy magie, magických tvorů a podobných věcí? Má kultury jednotlivých národů fantasticky promyšlené a popsané tak, že se v tom neztratím? Či se naopak inspiroval u jiných, sebral nápady jiných autorů a podivně je poslepoval? Nedokáže svůj svět dostatečně srozumitelně vysvětlit, takže v tom má nakonec sám guláš? Pokud mě dokáže autor svým prostředím okouzlit, často jsem schopná mu odpustit menší nedostatky třeba v příběhu či stylu psaní.
4. Postavy - Ohledně postav hodně záleží na tom, z jakého žánru ta kniha je - je to YA contemporary nebo nějaká epická fantasy? V obou případech čekám, že nepůjde o postavy se spoustou klišé či o nějaké Mary Sue. Někdy mi stačí, když má život a vývoj postavy hlavu a patu, když je postava sympatická a vtipná, jindy naopak ocením, když postava projde jistým psychologickým vývojem. Dokud není postava úplně stupidní nebo naprosto dokonalá, tak většinou skousnu hodně.
5. Celkový dojem ze čtení - Bavilo mě to vůbec číst? Vracela jsem se k té knize s nadšením nebo jsem se do toho musela naopak nutit? Prožívala jsem všechno společně s postavami nebo mi jejich osud byl naprosto ukradený? Rozbrečela mě ta kniha? Nebo mě celou dobu něčím iritovala? Jak moc se těším na druhý díl? A tak dále. Prostě jaké pocity z té knihy mám, jak moc nad ní budu přemýšlet, jak silný dojem ve mně zanechala.

Při hodnocení knihy samozřejmě také koukám na její žánr - je mi totiž jasné, že nějakou YA fantasy nemůžu hodnotit podle stejného žebříčku jako epickou fantasy. Vím, co od jednotlivých žánrů můžu očekávat a je mi jasné, že třeba víc čekat nemám - když pak víc dostanu, je to příjemný bonus. Mám v jednotlivých žánrech své favority, se kterými ostatní knihy srovnávám. 

V poslední době mám trochu přísnější hodnocení, pečlivěji vybírám knihy, kterým dám čtyři nebo pět hvězdiček (pět hvězdiček jsem letos zatím dala jen šesti knihám), ovšem i tak málokdy dávám hvězdičky jen dvě - jednu hvězdičku jsem ještě nedala, protože knihu, které by takové hodnocení hrozilo, bych patrně v žádném případě nedočetla.

Jestliže mé recenze čtete, jistě jste si všimli, že používám rozmezí 10/10 místo 5/5. To proto, že mi těch 5/5 přijde až moc omezující. Plus mnohem radši napíšu 7/10 místo hodnocení 3,5/5 - ono to prostě vypadá lépe. Ovšem mé hodnocení se snadno dá převést na ty hvězdičky - můj jeden bod odpovídá polovině hvězdičky. A to si už snad dopočítáte, ne? :)
A co se týče mého bodového hodnocení mých jednotlivých kritérií - každému kritérii odpovídají dva body. Podle toho, jak moc je kritérium splněno, získá kniha patřičné body. Takže když je kniha třeba po příběhové stránce naprosto perfektní, dostane celé dva body. Pokud tam mám nějaký problém kupříkladu s tím, že to plynulo moc pomalu, ale jinak by to bylo velmi zajímavé, dostane kniha za příběh jeden bod. A tak dále. Doufám, že jsem to vysvětlila aspoň trochu srozumitelně.

I u mě se najde pár sérií, které jsou pro mě jakési guilty pleasure, které si prostě užívám a nedokážu je hodnotit špatně. To s klidným srdcem přiznávám! Každý nějakou takovou sérii má. Nicméně nebudu vám pak tvrdit, jak moc kvalitní četba to je, že ano.

Myslím, že jsem vyjádřila už vše, co jsem vyjádřit chtěla. Máte-li nějaké dotazy, pište do komentářů, ráda vám je zodpovím. A pokud se se mnou podělíte o to, jak a podle čeho knihy hodnotíte vy, rozhodně se nebudu zlobit! :) 

4 komentáře:

  1. Svůj článek na toto téma jsem už taky na blogu zveřejnila, takže se s tebou o to dělím! :D
    Jinak ve zkratce se s většinou věcí co tu píšeš mohu ztotožnit, ačkoli jsem to třeba vyjádřila trochu jinak, nebo ve článku úplně opomenula. Stupnice 10/10 mi taky přijde mnohem lepší, ale hodnocení knihám dávám na goodreads, tak používám pětihvězdičkovou. Ale nemám body rozdělené na příběh, postavy atd. dávám body tak nějak instinktivně za celkový dojem, jaký jsem z knihy měla :) Moc mě bavila tahle první článková výzva a těším se na další! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsi se do článkové výzvy zapojila a ještě k tomu tě bavila, to je skvělé! :)
      Já občas některé knize také dám lepší hodnocení, než bych normálně dala, právě díky tomu, že na mě dobře zapůsobila, jop. :D Takže tvé hodnocení naprosto chápu. :)

      Vymazat
  2. Pekne napísané, s tými bodmi za kategórie to máš skvele vymyslené.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :D Možná nad tím přemýšlím až moc, ale to je pro mě prostě typické. :D

      Vymazat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.