Recenze: Bouře začíná [RV]

Přeložil: Peter Kadlec
Série: Strážci minulosti
Počet stran, vazba: 380 stran, hardback
Nakladatelství: Egmont, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,74/5 (632 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5

Jakeu Djonesovi se překvapivě rychle obrátí život vzhůru nohama, když se dozvídá, že jeho rodiče zmizeli. V čase. Jakeova rodina totiž má jedno velké tajemství – její členové jsou schopni cestovat časem, vlastně patří k jedněm z nejlepších, a jsou součástí tajemné společnosti Strážců minulosti, která má za úkol hlídat, aby minulost probíhala tak, jak má, protože na světě jsou lidé, kteří ji chtějí změnit. Teď to vypadá, že někdo působí nějaké problémy v Benátkách roku 1506. A protože se Jakeovi rodiče ztratili právě při plnění této mise, přidá se Jake jako černý pasažér k výpravě, která má tento problém vyřešit. Podaří se Jakeovi najít rodiče a k tomu zachránit budoucnost?

Damian Dibben je britský autor žijící v Londýně. Než se dal na psaní knih, pracoval jako scenárista. Je to zapálený objevitel a miluje napínavá dobrodružství. Na svém kontě sice má pouze sérii Strážci minulosti, ovšem ta sklidila poměrně velký úspěch. Byla přeložena do 26 jazyků a chystá se podle ní film.

Nepřišlo mi, že by Damian Dibben měl svůj styl psaní něčím vyloženě výjimečný, avšak musím uznat, že kniha byla velmi čtivá. Zhltla jsem ji doslova na dvě posezení, takže nemůžu tvrdit, že by se mi četla špatně. Akční scény má autor zachycené zdařile a popisy jsou také dostatečně dobré, aby si čtenář zvládl vše bez problémů představit.

Po příběhové stránce jde o klasické dobrodružství, které je naprosto jako dělané pro mladší čtenáře. Neustále se tam něco děje, skáče se od jedné scény k druhé, nezapomíná se i na pár zvratů či překvapivých odhalení. Problémem je, že pro starší čtenáře to bude předvídatelné. Pokud jste trochu sečtělí, rychle vám dojde, že příběh je vystaven podle podobného schématu jako spousta jiných knih ze stejného žánru. Mě osobně na knize tedy nic nepřekvapilo, většinu věcí jsem tušila dopředu. Avšak tentokrát mi ta předvídatelnost ani zas až tolik nevadila, díky tomu, jak rychle se to četlo, mi ten příběh rychle mizel před očima, tudíž jsem neměla ani moc čas se nad tím během čtení vyloženě nějak pozastavovat.

Mě osobně to příběhem sice přímo nenadchlo, ale ani vyloženě nezklamalo. Mohla jsem si u toho pěkně oddechnout a i se lehce pobavit, což bylo bezva.

To, jakým způsobem se autor rozhodl pojmout cestování v čase, je patrně nejzajímavější a nejoriginálnější prvek v celé knize. Nemáte tu totiž žádný stroj na cestování časem. To vůbec ne. Autor se totiž rozhodl pro tu verzi, kdy člověk má jisté předpoklady pro cestování časem, které v této knize podpoří vypitím potřebného množství podivné látky zvané atomium. V knize je vysvětleno, jak přesně to funguje, a já za to vysvětlení musím dát palec nahoru, protože znělo v rámci možností logicky. Jde zase o trochu jiné pojetí cestování časem a to se mi moc líbilo.

Hloubat nad dobře propracovanými postavami v této knize je trochu zbytečné, protože se opět jede podle zajetého schématu, které je pro podobné knihy typické a pro které i funguje. Máme tu hlavního hrdinu, který se za nepříjemných okolností dozvídá, že vůbec není obyčejný, jak si dosud myslel, a který se i přes zákaz vydává na dobrodružství. Dále tu je statečná, chytrá a velice pohledná dívčí postava, do které se hlavní hrdina zakouká a kterou si jistě oblíbí čtenářky. Samozřejmě nesmí chybět i poněkud nemotorný koumák, který ví, jak má všechny vytáhnout z bryndy. Navíc je tu snad jen chlapec, jehož ego dosahuje obřích rozměrů, ale který je i přesto jedna z nejzábavnějších postav knihy.

Postavy tedy přehnanou originalitou neoplývají, nicméně nejsou ani nijak zvlášť otravné a na nervy lezoucí. V tom případě, že nemáte problém se stejně laděnými příběhy, nebudete mít problém ani s postavami.

První díl ze série Strážci minulosti pro mě bylo překvapivě rychlé čtení, které mě zaujalo hlavně svým pojetím cestování v čase, protože šlo o nejoriginálnější prvek knihy. Jestliže máte načteno už něco málo z těch dobrodružných knížek, jen máločím dalším vás kniha překvapí, protože je napsána podle známého schématu. Jelikož se mi to ale četlo rychle, vyloženě mi to při čtení nevadilo. Myslím si, že je pravděpodobné, že tato kniha dosáhne většího úspěchu u mladších čtenářů než u těch starších. Pro čtenáře mladší patnácti let je totiž naprosto jako dělaná.
Máte-li mladšího sourozence, kterého baví knihy plné dobrodružství, tajemství a napínavých situací, určitě mu tuto knihu podstrčte, mohlo by se mu to líbit. Pokud si vy chcete přečíst něco o cestování časem a nejste nároční na příběh, mohlo by toto oslovit i vás.

6/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.
E-knihu Bouře začíná si můžete objednat na stránkách knihkupectví.