Recenze: A Little Something Different

Autor: Sandy Hall
Počet stran, vazba: 272 stran, e-book
Nakladatelství: Swoon Reads, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,73/5 (4 659 hodnotících)
Hodnoceno obálky: 4/5 (ta obálka je strašně miloučká!)

Vysokoškoláci Gabe a Lea toho mají hodně společného – oba chodí na kurzy kreativního psaní, oběma chutnají stejná jídla, ohledně pop kultury je baví to samé a oba jsou málomluvní a poměrně stydliví. A podle všech z jejich okolí jsou pro sebe jako dělaní – myslí si to jejich profesorka z kreativního psaní, myslí si to baristka ve Starbucks a dokonce i kluk, který jim dováží čínské jídlo. Ovšem zdá se, že oni sami to nevidí. Podaří se jejich přátelům je dát dohromady?

Sandy Hall žije v New Jersey, kde se i narodila a vyrostla. Pracuje jako knihovnice se zaměřením na literaturu pro dospívající. A Little Something Different je její první kniha, která byla vydána. První verzi knihy napsala v pouhých šesti dnech, poté ji zveřejnila na stránkách projektu od nakladatelství Swoon Reads toto nakladatelství bylo speciálně vytvořeno pro vydávání YA a NA contemporary tvorby a díky němu mají šanci prorazit i naprosto neznámí autoři. Na stránky nakladatelství totiž můžete nahrát svou knihu a pak záleží už jen na čtenářích, jak knihu ohodnotí. Bude-li se jim kniha líbit, nakladatelství se na ni podívá a pokud se bude líbit i nakladatelství, tak má kniha vysokou šanci na vydání. A právě kniha A Little Something Different je první, která tímto způsobem byla vydána.

Způsob, jakým je kniha vyprávěna, je její nejoriginálnější prvek a hlavně kvůli tomu jsem se do ní pustila, protože jsem tenhle experiment chtěla zkusit. Příběh je totiž vyprávěn ze čtrnácti různých pohledů a přitom ani jeden z vypravěčů není postava hlavní. Jakoby už jen tímhle nebylo vyprávění originální, dočkáte se vyprávění i z pohledu veverky či lavičky (nutno podotknout, že ta lavička mě vážně dostala). Většinou se pak jedná o dialogy mezi postavami, toho popisu tam tolik není (a angličtina je vážně lehoučká, proto jde o ideální čtení pro začátečníky ve čtení v angličtině). Kupodivu tenhle koncept fungoval dobře a čtení díky němu bylo neuvěřitelné rychlé.

Od samotného příběhu tu originálnost už moc neočekávejte. Vlastně jde o naprosto klasickou contemporary knihu, která se nevyhne klišé. Ovšem ona si ta knížka ani na nic speciálního nehraje, už od začátku je jasné, že nic jiného čekat nemáte. A pokud si tedy budete chtít oddechnout u čistokrevné romantické knížky, můžete sáhnout třeba po tomto.

Dobře se mi to četlo od začátku do konce, celkem hezky to ubíhalo a celou dobu si to drželo stejnou úroveň.

Vzhledem k tomu, že tato kniha je psána hlavně skrze dialogy, příliš popisů tu není, takže není nijak důležité ani to prostředí. Patrně potřebujete vědět snad jen to, že se kniha odehrává na americké vysoké škole.

Postavy jsou popsány jen povrchově, samotní vypravěči o sobě moc nemluví a hlavní postavy čtenář pozná pouze skrze rozhovory s vypravěči příběhu a skrze názory, které na ně vypravěči mají. Nevíte tudíž, jak hlavní hrdinové smýšlejí, takže si vlastně nemůžete utvořit úplně objektivní názor. Nicméně opět jde o postavy docela vhodné pro podobný typ příběhu, kteří očividně mají i své vlastní problémy. Gabe je evidentně hodně tvrdohlavý a odhodlaný, Lea milá dívka, i když podle mě občas dělala trochu ukvapené závěry.

Dle mého názoru postavy nijak zvlášť nenadchnou, ovšem snést se dají.

Nejzajímavějším prvkem knihy je rozhodně to vyprávění ze čtrnácti různých pohledů, takže pokud hledáte nějaký literární experiment, mohlo by vás toto zaujmout. Příběhem jde o naprosto klasickou romantickou contemporary, od které nemůžete čekat nic moc originálního. Postavy jsou popsány poměrně povrchově, avšak u podobného stylu psaní to patrně ani jinak udělat nešlo. Rozhodně tomu ale nemůžu upřít čtivost, sama jsem tou knížkou doslova proletěla. Angličtinu to má naprosto lehoučkou, tudíž tuto knihu doporučuji jako čtení pro ty z vás, kteří si se čtením v angličtině nejste jistí a teprve začínáte.
Jestliže to budete brát jako odpočinkové čtení, u kterého můžete vypnout, mohlo by se vám to líbit. Hledáte-li nějakou nápaditou contemporary, která by vás měla při čtení překvapit, pravděpodobně bude lepší si vybrat něco jiného.

6/10