Recenze: Pod sněhem [RV]

Autor: Petra Soukupová
Počet stran, vazba: 373 stran, hardback
Nakladatelství: Host, 2015
Hodnocení na GoodReads: 4,15/5 (60 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (ta je zatraceně povedená!)

Tři sestry Blanka, Olga a Kristýna by snad nemohly být odlišnější. Blanka je žena v domácnosti, zakládá si na své rodině, kterou tvoří manžel Libor, dvě dcery, malý Filípek a dva psi. Olga je úspěšná právnička a matka samoživitelka, syn Oliver jí dává pořádně zabrat. Kristýna je ještě stále mladá holka, která si užívá života a pořád přesně neví, co od života chce. Teď je čeká společná cesta autem na rodinnou oslavu a brzy je jasné, že to bude hodně dlouhá cesta, která ani vzdáleně nebude probíhat podle plánu.

Petra Soukupová je česká autorka, která se narodila v roce 1982 a vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Debutovala knihou K moři, za kterou získala Cenu Jiřího Ortena. Neméně úspěšná byla i její druhá kniha Zmizet, za tu autorka získala cenu Magnesia Litera. Na svém kontě má ještě knihu Marta v roce vetřelce a knihu pro děti Bertík a čmuchadlo. Její tvorba vyšla v překladu ve Slovinsku, Polsku, Itálii a Bulharsku, práva jsou prodána také do Chorvatska, Maďarska a Bosny.

Petra Soukupová má hodně specifický styl psaní a troufám si tvrdit, že jde o něco naprosto odlišného, než je člověk zvyklý normálně číst. Autorka v podstatě zaznamenává volné myšlenkové pochody svých postav, tudíž čtenář přesně ví, co si daná osoba myslí před tím, než nějakou myšlenku zformuluje nahlas. Občas to působí lehce zmateně, to když postavy v průběhu mění své názory, ale o to reálnější mi to vyprávění přijde. Doslova vidíte postavám do hlavy, vidíte svět jejich očima, což napomáhá tomu, abyste vše lépe pochopili.
Myslím, že někdo by se stylem psaní mohl mít problém, už jen kvůli tomu, že přímá řeč nikdy není označena uvozovkami. Ovšem mně styl paní Soukupové sedí, kniha se mi četla krásně plynule a i poměrně rychle, já osobně za způsob, jakým je tato kniha napsaná, dávám palec nahoru.

Na rovinu přiznávám, že z příběhu jsem poněkud zklamaná. Vlastně se dá předpokládat, jakým směrem se to bude ubírat. To by mi možná tolik nevadilo, ale stejně jsem čekala nějaký moment překvapení, nějaký zvrat. Jenže... Ono nic takového nepřicházelo. První polovinu knihy jsem četla s nadšením, protože jsem si říkala, že nakonec něco přijde. Po polovině mi začalo docházet, že možná ne a když mi vyprchalo to nadšení, četlo se mi to trochu hůře. Avšak nevzdávala jsem se naděje a doufala jsem v nějaký pořádný konec. Myslela jsem si, že koncem autorka dá té knize nějaký smysl, důvod, proč se ji rozhodla napsat... Prostě něco. Už dlouho mě konec nějaké knihy tak nezklamal. Protože ten konec je naprosto nijaký a pro mě osobně zatraceně neuspokojivý.

Vzhledem k tomu, jakým způsobem je tato kniha napsaná, v ní to prostředí není nijak zvlášť důležité.

Na druhou stranu postavy musím pozvednout hodně. Po psychologické rovině jsou postavy zpracované naprosto výborně. Každá postava je úplně odlišná od ostatních, každá má svoji jedinečnou osobnost. Postavy jsou koncipované tak, aby se v nich snad každý čtenář (i když spíše čtenářky) aspoň trochu viděl – ať už jde o Olgu, která má náročnou práci a ještě k tomu sama vychovává syna, nebo o malou Fany, která prochází pubertou a trápí se otázkami ohledně vzhledu, hlavně co se týče váhy. Perfektně jsou zachycené i ty rodinné vztahy – ať už mezi sestrami navzájem nebo mezi rodiči s dětmi. V práci s postavami je Soukupová zkrátka mistr.

Před tím, než jsem si od Soukupové přečetla její Pod sněhem, jsem četla její knihu Zmizet, která mě naprosto nadchla, rozhodně ji řadím mezi to nejpovedenější, co jsem letos přečetla. Proto jsem se na její nejnovější knihu velmi těšila, a možná měla až zbytečně vysoká očekávání. Ta se mi ale bohužel nesplnila. Pod sněhem je dobrá kniha, avšak já myslela, že bude lepší. Pochválit musím styl psaní a zpracování postav, nicméně po příběhové stránce mi to přišlo takové nedotažené. Konec pro mě byl naprosto neuspokojivý. A v druhé polovině knihy jsem téměř neměla motivaci číst dál.
Kdybych neměla od knihy svá očekávání, patrně by se mi líbila o něco víc. Nikoho z vás však nechci odrazovat od jejího přečtení – naopak si myslím, že byste měli dát tvorbě od Petry Soukupové šanci. Já sama nelituji toho, že jsem si knihu přečetla.
Takže jestli hledáte nějaké čtení zaměřené na postavy a na rodinné vztahy, podívejte se po této knize, mohla by splňovat vaše požadavky. A pokud chcete zkusit něco z české tvorby, rozhodně se seznamte s knihami od Soukupové.

7/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji nakladatelství Host.

Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.