Recenze: Okamžik všeho [RV]

Originální název: The Moment of Everything
Přeložila: Martina Šímová
Počet stran, vazba: 312 stran, hardback
Nakladatelství: Host, 2015
Hodnocení na GoodReads: 3,62/5 (1031 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (podle mě se moc povedla!)

Přestože má Maggie vystudovanou literárně zaměřenou školu, nikdy s knihami skutečně nepracovala. Až to teď – byla vyhozena z IT firmy v Silicon Valley, na jejímž počátku stála, a jelikož se její finanční situace čím dál tím víc zhoršuje, začne pracovat v místním antikvariátu, který vede Hugo, její domácí. V antikvariátu také objeví starý výtisk knihy Milence lady Chatterleyové, a jelikož ten příběh měla dříve velmi ráda, neodolá a nahlédne do ní. K jejímu překvapení nalezne něco zajímavějšího, než je obsah samotné knížky – vzkazy mezi tajemnou dvojicí Henry a Catherine, které se postupně stávají milostnými. A právě tato kniha jí obrátí život vzhůru nohama.

Shelly King je původem americká autorka, která vyrostla v Jižní Karolíně a na univerzitě v Tennessee vystudovala angličtinu. Na počátku rozkvětu Internetu se přestěhovala do Silicon Valley. Pracuje jako strategistka pro sociální média pro velké softwarové firmy. Román Okamžik všeho je její prvotina.

Přiznám se, že až nyní, při přípravě recenze, jsem si vyhledala informace o autorce a byla jsem poměrně překvapena zjištěním, že Okamžik všeho je její prvotina. To bych nehádala, protože se mi kniha četla naprosto skvěle a autorčin styl psaní mi byl velmi sympatický. Netvrdím, jde o dílo stylem psaní výjimečné, avšak mně čtení ubíhalo jedna báseň, tudíž za něj dávám palec nahoru.

Nečekejte složitosti, nečekejte nepřetržitou akci, spíše se připravte na milé oddechové čtení, které v jistých ohledech potěší vaši knihomolskou dušičku, a pokud se s tímhle do knihy pustíte, nemuseli byste se dočkat zklamání, naopak by mohlo přijít spíše příjemné překvapení. Autorka předestírá i pár podnětů k zamyšlení, a jestliže budete naladěni na tu správnou notu, mohly by se vám ty myšlenky líbit, a třeba si budete i souhlasně pokyvovat, že je to vyjádřené skvěle.
Některé dějové zvraty jsem ani za mák nečekala. To musím autorce přiznat. Avšak velká škoda je, že samotný konec je tak plný klišé, až mi z toho bylo trochu špatně. Kdyby celá kniha končila o jednu kapitolu dříve, šlo by o mnohem lepší uzavření příběhu.

Oblast Silicon Valley mi osobně nic moc neříká a těžko jsem si to tam představovala, ovšem antikvariát, to už je jiná! Prostředí knih se zdá snad každému knihomolovi parádní, nebo snad ne?

Tady to už s kvalitou kolísá víc. Přišlo mi, že všechny postavy jsou napsané tak nějak napůl, že jsou nedotažené, čtenář se s nimi seznámí jen skrze určité útržky. To se týkalo i samotné Maggie, která je tu hlavní hrdinkou. Nemůžu tvrdit, že by mi byla nějak protivná, spíše ji u sebe řadím mezi neutrální postavy, ale kdyby mi autorka umožnila trochu komplexnější pohled na ni, asi bych byla radši. Často se nějaká postava zachovala určitým způsobem a ne vždy bylo vysvětleno proč vlastně. Zkrátka a dobře, postavy jsou nejslabší článek celé knihy.

Když jsem knihu dočetla, byla jsem z ní relativně nadšená. Poměrně hodně mi sedla do nálady. To nadšení si pamatuji a určitě jí za to připisuji nějaké body, nicméně pokud mám knihu hodnotit se střízlivým odstupem, tak musím konstatovat, že se jedná o průměrný román. Tudíž jde o příjemné a milé čtení, jestliže člověk hledá něco nenáročného, co přelouská za krátkou chvíli. Ale pokud hledáte něco složitého, co vás bude nutit se zamýšlet nad smyslem lidského bytí, tak tohle určitě nečtěte a radši si najděte něco jiného.
Knihu doporučuji spíše čtenářkám, u těch má větší šanci na úspěch. Jestliže hledáte román s knižně laděným prostředím, můžete Okamžik všeho zkusit také. No a pokud si chcete u čtení odpočinout, nevidím důvod, proč byste nemohli právě u tohoto.

6,5/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji nakladatelství Host.

Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.