středa 15. června 2016

První rok na vysoké


Pěkně vás všechny zdravím! Dnes si dovolím lehce odbočit od tématu knih a popovídám vám o mém prvním roku na vysoké, což jste mi někteří z vás s nadšením odsouhlasili. Než se do toho pustím, musím vám říct radostnou novinu - svůj první ročník mám úspěšně za sebou! Dneska jsem složila svou poslední zkoušku (nad čímž nechápavě vrtím hlavou ještě teď), tudíž mi oficiálně začínají prázdniny! Já tedy až do příští soboty ještě zůstávám v Olomouci, budu totiž ještě chodit na brigádu, ale se školou se už stresovat nemusím. Naprosté volno budu mít od začátku července asi až do poloviny září. Volno chci plně využít ke čtení, tak snad budu mít o čem psát a budu moci být aktivní na blogu.

Nyní k primárnímu obsahu tohoto článku. Zásadní otázka - cože to vlastně studuji a kde? Jestli můj blog už nějakou dobu sledujete, určitě víte, že studuji kombinaci české a anglické filologie. Jde o tříleté bakalářské studium a studuji na univerzitě Palackého v Olomouci. Což je trochu dálka od mého bydliště - jinak jsem totiž ze severních Čech, kousek od Liberce. Co mě vedlo jít tak daleko? No, já jsem do Olomouce původně chtěla jít studovat českou filologii zaměřenou na editorství, to je vlastně způsob, jak jsem se o Olomouci dozvěděla, jinde jsem totiž přímo editorsky zaměřený obor nenašla. Nakonec jsem se rozhodla si podat přihlášku i na kombinaci české a anglické filologie, i když jsem upřímně nedoufala, že mě vezmou. Jenže nakonec vzali. A já usoudila, že studovat dva jazyky je lepší než jen jeden. A proč ta Olomouc? Protože na přijímačkách se mi tu tolik líbilo, to město samotné, ta vstřícnost těch zadávajících testů (kteří nakonec z velké části skončili jako mí vyučující), že prostě už při odjezdu domů po přijímačkách jsem byla rozhodnutá, že chci sem. Fakt, jak hrozně vypadala kolej, na které bych musela bydlet v Praze, o tom rozhodl úplně. 

A tak za sebou mám už první rok bakalářského studia. Řeknu vám, že je neuvěřitelné, jak moc to letí. Nechce se mi věřit, že je to už rok od maturity. A ještě víc neuvěřitelné se mi zdá, jak v podstatě snadno jsem tím prvním rokem proplula! Uf, vždyť tu za chvíli budu mít státnice!

Asi by se hodilo říct i něco k tomu studiu, že? Na rovinu přiznávám, že se z toho nakonec vyvrbilo přece jenom ještě něco trochu jiného, než jsem očekávala. Pro mě osobně to bylo naštěstí v dobrém směru. Proč to píšu? Protože spousta lidí z mého ročníku, hlavně na té české filologii, skončila. Zjistili totiž, že to není tak snadné, jak si asi mysleli, že je tam mnohem víc teorie a že vlastně té (normální) literatury, kvůli které to šli studovat, tam zase tolik není.
Ze začátku jsem se dosti bála faktu, že mám dva obory - jak to budu zvládat? Zvládnout se to určitě dá (nebo alespoň to, co studuji já), dokonce si myslím, že to má i své výhody - nasbírat potřebné kredity je na dvouoboru snazší než na jednooboru. Ono by mi asi vadilo, kdybych měla třeba jen tu jednooborovou češtinu - to bych se asi unudila k smrti. Přiznávám, že ve většině případů mě ta angličtina bavila víc, ehm. Plus když máte tolik podobné obory, tak je tu výhoda i v tom, že spousta věcí je v obou jazycích buď stejná nebo hodně podobná.



Jak to teda vlastně na té filologii s tou literaturou je? Upřímně? Nijak závratné. Ono tyhle obory sice asi většina lidí jde studovat hlavně kvůli zájmu o literaturu, avšak my jí v prváku moc neměli. Nebo to bylo takové zlo, až jsem jednu chvíli začala literaturu nesnášet... Na angličtině jsem letos měla pouze Úvod do studia literatury, to vám v podstatě moc nepřinese, hlavně se naučíte literární termíny v angličtině. Úvod do teorie literatury jsem měla i na češtině, což bylo docela utrpení, protože se tam zaměřovalo hlavně na poezii a ta mi nic neříká, rozhodně co se týče typů metra. A náš vyučující (nechtějte po mně tituly) absolutně neuměl vyučovat / přednášet. 
Ohledně české literatury jsem letos měla předmět pod názvem Metody literární historie (1 a 2). Docela by mě zajímalo, co si pod tím představíte, protože já na začátku neměla ani tušení. Obsahově ten předmět vlastně v podstatě odpovídá tomu názvu - řeší se, jakými postupy se dá vykládat literatura. Problém byl ten, že to bylo zaměřeno na literaturu 19. století, ze které je mi špatně ještě teď a dlouho se k ní dobrovolně nepřiblížím. Netvrdím, že by šlo o tak špatný předmět, ale naše vyučující pro to byla občas až moc nadšená. V životě jsem nepřečetla tolik odborných textů na dané téma. Nejhorší je, že to prostě snad nikdo nedokáže napsat jasně a srozumitelně, všechno musím být zašifrováno v odborném jazyce! Ten odborný jazyk bych asi měla začít víc trénovat, protože na zkoušce z literatury 19. století (která to celé ukončovala), mi bylo řečeno, že bych měla mluvit víc odborně. Jasně, člověk má první ústní zkoušku, je rád, že vykoktá něco normálního, a ještě aby mluvil v jazyce, kterému houby rozumí!
Co přesně mě čeká příští rok teď jistě nevím, protože mi na Portálu zmizel studijní plán, snad se objeví s blížícím se zápisem. Ale určitě bych měla mít konečně nějakou britskou a americkou literaturu, na což se dosti těším, protože anglické klasiky mě baví víc. Jen se trochu děsím jejich případného čtení v angličtině, to by mohlo být už horší... (Ale co, zvládla jsem v angličtině i Poea, tak to bude dobrý!)

V mém studiu se totiž znatelně větší důraz dává na tu jazykovou stránku. A já osobně musím říct, že ta jazyková stránce mě letos bavila mnohem více než ta literatura. Nikdy by mě totiž nenapadlo, jak různě se dá o jazyku přemýšlet. Co všechno se na něm dá zkoumat. Tak nějak jsem si víc uvědomila, jak moc fascinující věc ta lidská řeč je.
Naprosto a bezmezně jsem propadla fonetice (a fonologii). V té anglické jsem sice nejdřív lehce plavala, ale jakmile jsem to konečně pořádně pochopila, fakt mě začala bavit. Taky mi konečně začala dávat větší smysl anglická výslovnost. No a ta česká? To byla láska na první pohled. Za boha by mě nenapadla, že mě něco takového bude bavit! Pro ty z vás, co moc netuší, o čem ta fonetika je - tenhle obor se zabývá zvukovou stránkou jazyka. Zabývá se hláskami, jejich klasifikací, správnou artikulací, jejich změnami v proudu řeči. Tenhle předmět má jedinou nevýhodu - strašně těžko se pak přestává si všímat, jak lidi mluví, obzvlášť když mluví špatně, ehm. Nicméně tenhle předmět mi opravdu dával smysl a velice přemýšlím nad tím, že se na českou fonetiku zaměřím v bakalářce.

Kromě různých úvodů jsem v češtině absolvovala ještě lexikologii. Poměrně zajímavý předmět, který opět troskotal na vyučující. Na angličtině jsem měla těch předmětů o něco víc - dvě praktická cvičení, v jednom jsme se zaměřovali na psaní, ve druhém na mluvení a prezentaci. Na tom psaní jsem schytala strašně milou doktorandku, která nám dávala na čtení úžasné věci, takže mě to fakt bavilo. Jen tedy na finální esej mohla vybrat něco jiného než Poea (on mi fakt nesedí...). Dále jsem měla anglickou gramatiku, se kterou jsem se dost mořila a která je tou zkouškou, kterou jsem dneska díky bohu složila. No a ještě jsem měla morfologii, což mě hrozně bavilo, hlavně díky našemu americkému vyučujícímu, který byl prostě geek a ona se ta morfologie hned lépe chápe, když vám dává příklad na věcech, které znáte a máte rádi!
V angličtině jsem měla mít ještě britskou nebo americkou historii (nebo obojí), ale letos jsem se ani na jedno nedostala, takže o tom vám povím asi až příští rok.



Mám-li to shrnout, tak mé studium je nakonec něco jiného, než jsem vlastně čekala. Avšak problém s tím nemám - právě naopak! Také musím říct, že angličtina mě baví mnohem víc než čeština a jsem rozhodně ráda, že jsem na dvouoborovém studiu, protože studovat jen tu češtinu, to by asi nebylo nic pro mě.

Ke studiu by toho bylo dost - co život v Olomouci obecně? Bydlím na koleji a určitě to neplánuji v blízké době měnit. Spousta mých spolužáků je sice na bytě, ale já k tomu nevidím důvod, když jsou olomoucké koleje tak pěkné! Fakt si stojím za tím, že tu jsou jedny z nejhezčích kolejí, navíc jsou fakt cenově dostupné. A prostě je to dobré v tom smyslu, že se vlastně nemusíte o nic starat. Jaká je menza vám moc nepovím, protože si vařím sama a na jídle jsem tam byla pouze jednou. Ovšem to jedno jídlo mi tam chutnalo a nějak jsem na menzy neslyšela žádné výrazné stížnosti.
V Olomouci je i poměrně dost kulturního vyžití. Přece jenom je to větší město, takže se tu pořádají různé akce. Já sama jsem na vlastní kůži zkusila třeba festival Jeden svět nebo Academia Film Olomouc. Studenti pořádají i vlastní Majáles, v rámci školy je v květnu i sportovní den... Hodně záleží na tom, o co se zrovna zajímáte a jak moc času máte, každopádně kulturního vyžití je tu dost.
A těch kaváren! To je ráj! Dobré je, že se tu v podstatě každou chvíli otevírá něco nového, tudíž stále máte možnosti objevovat kavárny nové a nové!
No a pokud chcete třeba brigádu, tak tu také není tak těžké sehnat. Mám pocit, že brigádníky hledají snad všude.

Na Olomouci mě baví také to, že se téměř na každé místo dostanete pěšky. Jasně, nějaký ten kilometr si tím ujdete, ale je to možné. V podstatě stačí jít podél tramvajových kolejí a zaručeně se neztratíte! Z toho mám já osobně velkou radost, protože ráda chodím pěšky.

Zkrátka a dobře, v Olomouci je fajn a pokud přemýšlíte, že byste sem šli studovat, tak to vřele doporučuji! A protože mě už nenapadá, co dalšího bych měla napsat, tak to tu ukončím. Jestliže máte nějaké dotazy, klidně se ptejte, s radostí vám odpovím!

Autorkou fotografií je má spolubydlící Natálie, která se snad nebude zlobit, že jsem sem fotky použila.

20 komentářů:

  1. Tyjo, miluju 19. století :D Myslela jsem si, že mám radši 20., ale hlavně první polovina je mor, samá poezie, moderna, avantgarda. 19. století je super, pokud do něj někdo (jako třeba náš vyučující na semináři) necpe ještě tu modernu, ta už mě nebere... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Né, to mi ani neříkej! :D Tedy netvrdím, že by všechno byla taková hrůza, ale řešit, které všechny směry můžeš v daném díle najít, to mě vyčerpávalo. A je fakt, že když už to nemusím všechno honem, honem číst, tak to nevidím tak černě. Ale stejně to asi není nic pro mě. Ovšem ty novější díla jsem ještě neměla, takže je možné, že až to absolvuji, tak budu ještě s nadšením vzpomínat na 19. století. :D

      Vymazat
    2. Ale u mě je to celkově o tom, že jsem češtinu zas tak moc studovat nechtěla a nakonec jsem ohromně spokojená :) Tak snad si i ty najdeš v té české literatuře něco, co tě bude úplně moc bavit! Mě třeba lit. teorie bavila snad víc než ta historie, takže je šance, že to budeš mít jinak :D (třeba s tím 20. stoletím)
      Jó a ještě zpětně děkuju za Kindred Spirits, jedna se ke mě přes Anežku taky dostala a já ti ještě nepoděkovala :)

      Vymazat
    3. Já jsem si zase nebyla jistá, jestli mě to bude bavit, když to je nakonec něco trochu jiného, než jsem prostě čekala, ale nakonec jsem fakt ráda, že jsem ty filologie šla studovat. :) Jen je vážně paradoxní, že mě mnohem víc baví předměty, které se literatury netýkají. :D :) Jop, uvidíme, která česká literatura mě bude bavit. :)
      Jé, to nemáš zač! :) Však mně jich doma ještě asi 40 zbývá. :D

      Vymazat
  2. Mě na češtině bavil nejvíc ruský a latinský jazyk. A na literatuře Česká recepce středoevropského modernismu (museli se číst nečeské knihy). :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Mám ohromnou radost, že se ti v Olomouci líbí! Pro mě je to mé zamilované české město a sama se tam příští rok po maturitě (když ji udělám) chystám (když úspěšně složím přijímačky). Moc jsem si přála, aby se ti tam líbilo, tak mám za tebe hroznou radost, i když tě vlastně vůbec neznám. Já nevím, jak všichni chtějí jen do Prahy nebo Brna, tak podporuji každého, kdo je spokojený v Olomouci a šíří lásku k ní dál :D :). Hezké prázdniny! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maturitu určitě zvládneš, přijímačky taky, takže se tu třeba i potkáme! :) Na co se chceš hlásit, jestli to teda už víš? :) To moc děkuji! Taky mám velkou radost, že se mi tu líbí. :D No právě, všichni jdou do Prahy, takže jsem vlastně ráda, že jsem v Olomouci i proto, že tu nikdo z mých spolužáků není. :D Fakt jsem ráda, že jsem v tu, v Praze bych tak nadšená asi nebyla. :) Moc děkuji a hezké prázdniny přeji též! (I když je budeš mít až za chvíli, což?) :)

      Vymazat
  4. Miluju clanky o studovani. Jako vecna studentka uvitam jakykoli dalsi podobny clanek :) gratuluju uzavreni prvaku. A vubec jsem nevedela, ze jsi od liberce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost! Až budu mít o čem dalším bych mohla psát, tak článek určitě napíšu. :) Moc děkuji, stále tomu tak trochu nemůžu uvěřit. :D A jo, jsem! Jestli ti něco říká Nový Bor či Česká Lípa, tak bydlím v jednom z okolních městeček. :)

      Vymazat
  5. Tys papala v menze u naší koleje? Kdy? :D (Natálka)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jsem vážně ráda, že recenze prvního roku na vysoký neobsahovala větu: "Až na život s mojí náladovou spolubydlící jsem s tímhle rokem naprosto spokojená" :))) :D

      Vymazat
    2. Něco takového bych si nedovolila říct! Rozhodně ne takhle veřejně. :D :D
      Já ti o tom zapomněla říct? :D Papala jsem v té Šmeralově menze, jak je u Envelopy. Jak jsem měla tu zkoušku z té české literatury, čekala mě ještě ta gramatika, já jsem umírala hlady, ale nestíhala bych se vrátit na kolej a ještě si uvařit. Tak mě Anet vzala s sebou do menzy, smilovala se nade mnou. :D Jako vypadalo to tam jak klasická školní jídelna. :D S větším výběrem obědů, no. :D A bylo fajn se zas jednou najíst bez toho, abych to musela sama vařit. :D Ale pravidelně bych tam chodit nemusela.

      Vymazat
  6. Jsem ráda, že jsi spokojená. Já jdu do Olomouce teď a právě na tu Českou filologii se zaměřením na editorství, tak jsem zvědavá, jak to budu zvládat :D 19. století pro mě bude asi taky mor, protože mě povinná četba nikdy nebavila, ale snad to přežiju :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm... Nepsala jsi mi nedávno email? Jestli jsi to ty, tak jsem ti odepsala, ale nevím, jestli ti to došlo. :)
      Každopádně k přejetí gratuluji a přeji hodně štěstí! A určitě to zvládat budeš. ;) Jen teda ty Metody literární historie budeš mít taky, takže doporučuji se na ty knížky 19. století pomalu podívat už v zimním semestru. Já jsem ten seznam knížek objevila až v letním semestru a pak jsem byla dost hotová, že to všechno musím přečíst za tak krátkou dobu. :D I když všechno jsem stejně přečíst nestihla, to přiznávám, no. :)

      Vymazat
    2. Můžu se jen zeptat, kde bych ten seznam knížek měla najít? :D

      Vymazat
  7. Pridavam se k ostatnim komentarum - taky jsem moc rada, ze se ti v Olomouci libi, a tesim se, az se tam nekdy potkame! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Si pak budeme muset domluvit nějaké setkání v kavárně. :D A doufám, že se ti v Olomouci bude líbit tak jako mně! :)

      Vymazat
  8. Díky za skvělý report - přesně něco takového bych chtěla (za tři roky, ale to je jedno, ne?) studovat, takže aspoň vidím pohled knižního blogera ;) Jinak jsem v Olomouci byla jednou v životě a moc se mi to líbilo... Až na ty syrečky, které jsou v centru úplně všude a já je nemůžu ani cítit :D A jinak 19. století jsme letos brali ve francouzštině a od Zoly se držím dál na příštích pár století :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Náhodou je bezva, že už teď máš aspoň nějakou představu. :) Sice se to může ještě změnit, ale to vůbec nevadí. Třeba já sama jsem až do druháku byla rozhodnutá, že půjdu studovat historii. :D Naštěstí mi pak přepnulo v hlavě a já se rozhodla pro jazyky, což určitě byl mnohem lepší výběr. :D :)
      V Olomouci je krásně! :) No jo, v centru je dokonce Tvarůžková cukrárna. :D Ale taky nerozumím, jak to někdo může jíst, já bych to přes ten odér snad ani nezvládla dát do pusy. :D
      Tak Zola je naturalista, to už je trošku pozdější, než jsme probírali v té češtině. Ale naturalismus je dost drsný, samotné mi není příjemné to číst, takže tě naprosto chápu. :D :)

      Vymazat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.